Så håller du igång med träningen

 

Träna för din egen skull - Fundera på varför du egentligen tränar, eller varför du känner att du ska träna. Är det för att folk i din omgivning tränar? Känner du press och hets att du måste se ut på ett visst sätt och tänker att träningen ska hjälpa dig nå ditt mål? Det är viktigt att du tränar för din egen skull, och ingen annans. Träning ska vara roligt och du ska känna att du själv vill, utan ångest.

Träna tillsammans med någon - Har du bestämt att du ska träna tillsammans med någon annan är det inte lika lätt att strunta i det i sista stund. Allra bäst är om du hittar en träningskompis som du inspireras av och kan ta rygg på. Att träna tillsammans blir också ett sätt att umgås vilket för vissa kan hjälpa för att få träningen att kännas roligare. 

Planera din träning - Genom att planera ger du träningen en plats i din vardag. Upplever du att ditt schema är pressat som det är och att det absolut inte finns tid till träning? Sätt dig ner och försök skissa upp din vecka, dag för dag – kanske timme för timme, du kommer garanterat hitta fler luckor än du tror. När du har hittat din lucka kan du förbereda dig i lugn och ro, plocka fram dina träningskläder redan kvällen innan istället för att rota fram dem i all hast på morgonen. Om du vet ungefär hur mycket du hinner träna på en vecka kan du sätta upp ett eget träningsschema, du kan vara hur detaljerad du vill. Om du brukar känna dig osäker på gymmet kan du i förväg skriva ner några övningar du vill göra. På så vis behöver du inte behöver fundera så mycket när du väl står där bland maskiner och vikter.

Få rätt energi genom kost - För att orka träna måste du äta rätt. Om du vill träna efter jobbet, se då till att du har ätit i god tid innan och laddat upp så att du orkar gå och träna. Det är svårt att träna på tom mage och inte heller då du är för mätt. Hitta en lagom balans som passar dig. Känner du dig osäker på hur du anpassa din kost efter hur du rör dig, varför inte anlita en kostrådgivare?

Prova en annan träningsform - Kanske är gymmet inget för dig och det är helt okej. Det finns hundratals andra träningsformer du kan ägna dig åt, så varför inte prova något helt annat? Att du inte hittar motivation kanske helt enkelt betyder att du valt fel träningsform. Du kan till exempel spela tennis, squash, yoga, klättra, dansa eller gå med i en löpgrupp. Många gym erbjuder gruppträningsklasser, har du haft svårt att träna själv kanske det är gruppträning som är din grej, eller tvärtom – våga dig ut bland de fria vikterna när du tröttnat på att gå på pass.

Var snäll mot dig själv - Det är okej att hoppa över en planerad träning, du ska träna för att du själv vill. Satsa på att känna dig peppad och glad under dina träningspass så att träningen blir ett positivt inslag i livet. Gå en promenad eller stretcha en stund istället och kom ihåg att hur lite du än tränar är det bättre än inget alls.

Har du frågor eller funderingar?

Vill du veta mer om våra tjänster, eller har du kanske fastnat på vägen?
Vår kundtjänst hjälper dig gärna - måndag till fredag, 08.00 - 18.00