Därför behöver du rörlighetsträning

strecha

Hur ofta tränar du din rörlighet? Rörlighetsträning har alla nytta av, elitidrottaren till stillasittaren. Genom att förbättra vår aktiva rörlighet kan vi träna bättre, motverka stelhet och skador eller få bättre hållning.  

Rörlighet kan delas upp i två kategorier, aktiv rörlighet och passiv rörlighet. Den aktiva rörligheten är hur rörlig du är med egen muskelkraft. Den passiva rörligheten är hur rörlig du är med hjälp av tryck utifrån, exempelvis om du med hjälp av handen drar upp din fot bakom rumpan för att stretcha framsida lår. I den passiva rörligheten har vi oftast ett större rörelseomfång än i den aktiva. För att bli rörligare behövs övning i både den passiva och den aktiva rörligheten.

Utövar du någon idrott eller annan fysisk aktivitet ger god rörlighet mängder med fördelar i din träning. Du blir stabil och kan kontrollera dina rörelser bättre och minskar på så vis skaderisken. Rörlighetsträning är också viktigt för den vanliga motionären och de som inte tränar alls. Många har arbeten där de för det mesta sitter still, och för de med ett höj- och sänkbart skrivbord, står still. Det statiska arbetet gör kroppen stel och instabil och ofta lider nacke och rygg av detta. Rörlighetsträning gör det möjligt att använda kroppen på ett bra och effektivt sätt, även i vardagslivet. Genom att följa upp det statiska arbetet med rörlighetsträning kan du förbättra din hållning och minska smärtor i kroppen.

Börja träna!

Först och främst är det viktigt att tänka på att rörlighetsträning är individuell. Har du någon skada eller andra speciella behov bör du i första hand be om råd från en sjukgymnast för att få individuellt anpassade övningar.

Första steget mot ökad rörlighet är att testa sig själv. Exempel på två av många klassiska övningar som kan fungera som måttstock på din rörlighet i vissa delar av kroppen är:

När du känt efter och testat dig själv har du ett utgångsläge som du kan jämföra med när du har kommit en bit med din rörlighetsträning, du kommer snart märka skillnad! Jobba med korta, enkla pass ofta, över en längre tid. Träna försiktigt och långsamt, det ska kännas att du sträcker men inte vara smärtsamt.

Har du frågor eller funderingar?

Vill du veta mer om våra tjänster, eller har du kanske fastnat på vägen?
Vår kundtjänst hjälper dig gärna - måndag till fredag, 08.00 - 17.00.