Sommarläsning för HR: 3 obligatoriska böcker om employer branding
15 maj 2018Snart är sommaren här och vi får tid för reflektioner och avkoppling. Förutom att många medarbetare under sommaren utvärderar sina jobb och arbetsgivare så får du som ledare och HR-chef tid att läsa ikapp om hur du kan attrahera och behålla dem. Här listar vi därför tre viktiga böcker på temat employer branding och några av de viktigaste tipsen författarna skickar med. Sätt böckerna på listan för sommarläsning för att få alla tips och medskick.
Drömarbetsgivaren
I denna bok utlovar författaren Svante Randlert inspiration, modeller och tips på hur din organisation kan bli en drömarbetsgivare som lockar dagens och morgondagens medarbetare. På drygt 280 sidor får du faktabaserade inspel, modiga tankar och analyser varvat med case från företag som IKEA, Klarna, Volvo mfl. Boken tar utgångspunkt i att det är du som chef och HR-ledare som behöver få medarbetarna att vissa hela vägen till jobbet. För att åstadkomma detta ger författaren dig 10 budord att jobba med. Bara att sätta igång!
Employer branding: så bygger arbetsgivare starka varumärken
Anna Dyhre, Anders Parment och Hieronymus Lutz är författartrion som lämnat teoretiska modeller och skrivit boken om hur framstående svenska arbetsgivare faktiskt gör bra employer branding. På drygt 180 sidor får du som läsare förebilder, insikter och smarta verktyg för att själv attrahera, behåll och tända glöden hos medarbetarna ute i Sverige. Författarna tar utgångspunkt i en spelplan där arbetsgivare möter helt nya beteenden hos talanger, vilket kräver andra kommunikationsstrategier än de många använt hittills. Boken bygger på intervjuer, undersökningar och den senaste forskningen på temat och ska ge dig viktiga insikter i det nya employer branding-landskapet som du och din organisation behöver anpassa er till.
Employer Branding for Dummies (Engelska)
Boken är skriven av employer branding-experterna Richard Mosley och Lars Schmidt och är en 360-sidor lång tydlig och enkel guide till hur du som ledare och din organisation kan attrahera och behålla rätt medarbetare. Författarna blandar handfasta råd med insikter om hur du hittar det som är unikt för ditt företag, hur du når rätt målgrupperna och hur du övertygar kräsna talanger om att din organisation är rätt för dem. Du får lära dig taktiska knep för att få ut och stärka ert arbetsgivarvarumärke, hur du tar fram ett attraktivt EVP och verktyg för att mäta ROI på dina employer branding-insatser. Och mycket mer.